Aktuelt Alexander Og Katinka XLENT Ålesund

Stort potensial for B2B-bedrifter

En utfordring mange bedrifter som jobber med B2B-salg opplever, er å få besøkende på nettsidene til å bli kunder.

Mange sitter med følelsen av at markedsføringsbudsjettet brukes opp raskt, men uten at de helt vet hva som kom ut av det i form av nye leads eller faktiske salg. Katinka og Alexander i XLENT Ålesund hjelper bedrifter på Sunnmøre med å effektivisere markedsføringsarbeidet.

For å treffe riktig publikum i markedsføringen, så bør du definere en spisset målgruppe. Start med å få oversikt over eksisterende kunder og se etter likhetstrekk blant disse. Hvis du jobber med B2B-salg så kan det være for eksempel bransje, bedriftsstørrelse, lokasjon og interesseområde. Målgruppen kan så brukes til å treffe riktig publikum i annonseringen, samt til å produsere innhold som er relevant, engasjerer og gir verdi. 

Innhold kan være artikler, webinar, produktinformasjon, e-bøker eller lignende. Temaene bør være relevant for det din bedrift driver med, og samtidig være med på å hjelpe målgruppen til å nå mål og løse sine utfordringer. Gi dem en liten prøvesmak på hva de kan forvente av deg og ditt produkt, så er det lettere for dem å vite at dette vil være et godt kjøp, forteller Alexander videre.

Katinka mener bedrifter også bør se på verktøy til å administrere leads, kontakter, kunder og automatisere deler av markedsføringen: 

Når du jobber med å produsere innhold som genererer leads, så vil du komme til et punkt hvor du trenger verktøy som effektiviserer markedsføringsarbeidet og håndterer nye kontakter. Et felles CRM- og CMS-verktøy, slik som HubSpot, gir deg det du trenger til å raskt lage artikler, landingssider og nyhetsbrev. I tillegg får du et system som håndterer leads, kontakter og kjøpsreiser. Når et lead kommer inn fra nettsiden din, så kan dette enkelt havne i et automatisk markedsføringsløp som gjør jobben for deg, samtidig som at det raskt kan plukkes opp av salgsavdelingen på riktig sted i kjøpsreisen. På denne måten sikrer du raskere konvertering fra lead til kunde, forklarer Katinka. 

Katinka og Alexander er begge HubSpot-sertifiserte og jobber i dag med strategisk og teknisk rådgivning til bedrifter. De har tre tips til hvordan komme i gang med dette arbeidet:  

  1. Gjør en analyse av dagens markedsføringsaktiviteter. Vet du hva pengene går til og om dette faktisk gir verdi i form av økte salg?  
     
  2. Gjør en vurdering av målgruppen deres. Hvordan kan vi spisse denne bedre for å kunne tilby relevant, engasjerende innhold som hjelper å løse utfordringer?  
     
  3. Identifiser fellestrekk på kundegruppene deres og benytt disse i automatisert markedsføring. Hvilke fellesfaktorer går igjen på kundene som velger ditt firma igjen og igjen?

Skrevet av Katinka Bjørkavåg og Alexander Dyb

 

Kontakt